Florida

Här kommer äntligen inlägget som jag skulle ha lagt upp för länge sedan men som jag aldrig hittade orken eller motivationen till att skriva. Nu har vi varit hemma en vecka så nu är det dags att ta tag i kragen och sätta mig ner och sammanfatta den fantastiska resan.
 
Först vill jag bara säga att jag är så otroligt tacksam och glad över att jag fick chansen att åka till Florida. Redan när vi landade och jag fick syn på palmerna sken jag upp som en sol och blev lika uppspeld som ett litet barn på julafton. Jag kunde inte sluta le. Jag blev helt kär i Florida. Allt ifrån palmerna och vädret till havet och byggnaderna. Jag hade en underbar tid där nere och jag njöt av varenda minut av semestern. Jag vill absolut åka tillbaka till Florida någon gång i framtiden.
 
Nu till själva resan. Vi började på söndagen med att åka två timmar med bil till Albany, NY där vi flög ifrån. Vårat plan gick runt halv tre på eftermiddagen så det var chill. Själva flygresan tog ca 3 timmar och gick hur bra som helst. Vi landade i Fort Lauderdale där vi hade hyrt en bil(som jag blev kär i - Chevy Tahoe) som skulle ta oss till andra sidan av Florida, närmare bestämt till Estero. Den bilresan tog ungefär en timme och fyrtiofem minuter. Estero är en liten håla(jag vet helt ärligt vad jag ska kalla det då jag inte vet om det klassas som en stad) som ligger mellan Naples och Fort Myers. Min värdpappas föräldrar har ett hus där som ligger i ett inhängnat område som också är en golfbana. Det är murar runt om och grindar med säkhertsvakter. Lite fancy sådär. Själva stället var extremt fint och det var rätt så lyxigt. Inom murarna fanns som sagt en golfbana men också andra saker så som pooler, tennisbanor och ett klubbhus som hade en restaurang och tennis- och golfbutik. 
 
 
Röd = där vi landade. Grön = ungefär där Estero ligger.
 
Nu till vad vi gjorde under tiden vi var där:
 
Måndagen spenderades en stor del vid poolen. Dom har en liten pool rätt över gatan från huset. Efter ett gick vi hem och åt och sedan lite down time. Jag begav mig ut på en liten upptäcksfärd för att ta lite kort. På eftermiddagen gick vi bort till klubbhuset då barnen vill spela lite boule(tror jag det var) så vi spenderade lite tid där och jag satt mest och tog det lugnt. Sedan var det lite bad i den stora poolen vid klubbhuset. Efter det åt vi middag och sedan hängde vi i huset. Vi firade C lite lätt då han snart fyller år - i maj. Måndagen var en rätt så lugn dag.
 
Tisdagen spenderade jag förmiddagen vid poolen. Familjen åkte till ett childrens museum men jag valde att stanna hemma då jag inte ville spendera min tid i Florida inomhus. Familjen kom hem på eftermiddagen och sedan följde jag med barnen och grandma o grandpa till poolen. Mina värdföräldrar gick ut och åt på tisdagskvällen så det var jag, barnen och farföräldrarna hela kvällen. Vi spenderade en bra stund vid poolen innan vi gick hem och åt. Efter middagen åkte vi till stranden där vi tittade på solnedgången och tjejerna plockade snäckor. Vi fick även se skymten av en delfin. Det var otrolig upplevelse och så oerhört vackert! Solnedgång vid Mexikanskagolfen är något jag kommer minnas länge. Vi avslutade kvällen med glass på ett populärt glasställe.
 
Onsdagen var min lediga dag och den spenderade jag genom att ta cykeln och cykla till Florida Gulf Coast Univeristy som är ett universitet som ligger väldigt nära där vi bodde. Det är en väldigt mysig skola med mängder av palmer och en egen strand. Det skulle inte vara helt fel att plugga där. Själva byggnaderna(skolan i sig) var väl inte wow men skolan var ändå nice. Jag gick runt och tittade där och sedan köpt jag en milkshake från Chick Fil A och satt där och chilla lite. Sedan begav jag mig hem, mötte upp familjen vid poolen och sedan avslutades kvällen med middag på ett ställe med massor med tv-apparater med olika sportevengemang på. Det fanns också en ballon-guy som gjorde ballongfigurer åt barnen. Han var riktigt duktig!
 
Torsdagen började rätt lugnt. Jag tog en promenad till en affär men annars satt jag mest och läste. Runt halv två begav vi oss till stranden. Stranden vid åkte till låg i Fort Myers Beach och låg ca. 40-50 minuter bort. Ft. Myers Beach var ett väldigt mysigt ställe med en lång strand och massor av gulliga restauranger och butiker. Vi spenderade några timmar där och vi fick se flera delfiner. Jag ville prova på parasailing men det var för blåsigt för mig att göra det själv och jag hade ingen att göra det med så det blev inget med det. Jag får göra den någon annan gång i stället. Jag chillade på stranden i stället och tog massor med foton. Efter vi var klara där drog vi hem, köpte pizza och hängde i huset resten av kvällen. 
 
Fredagen, hemfärd. Vi lämnade huset vid halv sju ungefär, köpte frukost på vägen och åkte till Fort Lauderdale. Vi checkade in väskorna, gick igenom säkerhetskontrollen, tog oss till gaten, satte oss på planet, åkte hem och landade, efter tre timmar, i Albany igen. Vi tog drive-in lunch på Wendy's och Mickey D's(McDonalds) och åkte hem. Vi kom hem sen eftermiddag/tidig kväll och det var slutet på vårat äventyr. 
 
Det var väldigt roligt att vara där och självklart var det tråkigt att åka där i från men det var samtidigt skönt att komma hem. No place like home, right? Vart nu "home" är. Jag antar att home is where your heart is. 
 
Och här mina vänner, kommer en bildbomb. Sorry, not sorry! 
 
 
 
 
 
 
 
 
Min nya favoritbil.
 
 
 
 
 
Utsikten från verandan.
 
 
 
 
Klubbhuset
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
För att komma till stranden åkte man igenom ett bostadsområde med sjukt fina hus!
 
 
 
 
 
Snäckor som G plockade och gav till mig.
 
 
 
 
Det närmaste jag kom till att se en alligator... 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ft. Myers Beach & The Gulf of Mexico.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Downtown Ft. Lauderdale
 
 
I wish...
 
 
 
 

  
Och nu till veckan efter Florida. Helgen var rätt så lugn. Jag spenderad lördag genom att sova länge, hjälpa min värdmamma tvätta en av bilarna samt läsa. Söndagen var också rätt så lugn. Största delen av dagen spenderades genom att ligga och läsa men jag drog även till Target en sväng, till Walgreens och sen till Chipotle(haha på den). 
 
 
 
Alla snäckor som G samlade ihop. Hon tog med några och gav till sina klasskamrater.
'
 
En väldigt fin snäcka som mina värdföräldrar hittade.
 
Veckan har bestått av jobb, läsning och umgås med familjen. Jag började vid ett i måndags och jobbade till halv åtta ungefär då mina värdföräldrar drog och spelade tennis. Jag tog E till bokaffären i tisdags och vi hade en mysig stund där, hon och jag. På eftermiddagen hade jag bara G och vi jobbade på ett projekt som hon hade. Det var härligt att få lite ensamtid med henne också. Resten av arbetsveckan har varit rätt så normal - lek, skjutsning, lekplatsen, playdates, mer lek. De äldsta två har träningar var och varannan dag och det är busy busy. Alla dagar utom måndag har någon av dom träning, ibland båda. Annars flyter det på. 
 
 
Jag känner att jag fått ännu bättre kontakt med barnen, mer och mer varje dag. Det känns som att barnen, speciellt G, har blivit mer kärleksfulla mot mig. G fick mig nästan att gråta en skvätt här om dagen - "Did you look through my mail?" och detta var vad jag hittade där:
 
 
Det är sånna här små grejer som verkligen värmer hjärtat och gör allt värt det. Det är inte lätt att vara en au pair/ta hand om barn men det är sånna här stunder man lever för. 
 
Mer än så hade jag inte den här gången. Dock tycker jag att det blev en del iallafall. Ni får iallafall ha det så bra tills nästa gång vi hörs. Bye now! 
 
 
Mina värdföräldrar känner mig allt för väl!
 
 
Buttercup snuggles
 
(12.06am eller 00.06)