Thank you USA

Nu är det dags att ta tag i det här. Nu har jag inte uppdaterat på över en månad och jag ber om ursäkt för detta. Det har hänt så himla mycket och jag har varit så himla upptagen. Jag reste runt på västkusten i två och en halv vecka och sedan spenderade jag så mycket tid jag kunde med familjen och mina kompisar innan jag åkte hem. Nu sitter jag här i mitt rum hemma i Sverige igen och önskar mig bort här ifrån. Det har nu gått en vecka sedan jag lämnade familjen, Longmeadow och USA och det har varit oerhört svårt. 
 
Att lämna Sverige för mer än två år sedan var svårt men att lämna USA var svårare. Det har varit oerhört jobbigt den senaste tiden och humöret går upp och ned. Ett framsteg är ju att jag inte gråtit sedan i lördags. Men sorgen finns ändå där och det är tungt i hjärtat. Jag saknar familjen så oerhört mycket och rädslan för att tappa kontakten finns där. Saknaden efter USA och äventyret finns också där och det gör det lite tyngre att gå igenom dagen. Att lyssna på musiken jag lyssnade på där och titta på amerikanska filmer påminner mig om allt som var min vardag men som nu bara är ett minne. Ännu en sak som jag är rädd för är att glömma. Glömma saker jag gjorde, saker som barnen sa till mig, glömma personer som jag träffat, glömma detaljer om de olika ställen jag har besökt, sett och levt på men allra mest glömma känslan av lycka över äventyret som jag älskade så himla mycket. Jag önskar att jag kunde ha stannat kvar längre - kanske inte som au pair men som något annat. Jag vill inte bli van med allt här i Sverige igen, jag vill att det amerikanska livet ska vara min vardag. Jag vill att mitt liv ska vara ett stort äventyr och att jag ska vakna varje morgon och vara excited inför vad som dagen har att bjuda på. Att vara uttråkad i USA kändes ändå som ett äventyr. Jag saknar den känslan och jag saknar allt som har med USA att göra.
 
Att komma tillbaka hit har fått mig att se de små och random skillnaderna, så som att det det är mindre vatten i toaletterna här i Sverige, mycket är mindre(glas, skedar och även tvättmaskinen) eller lägre(köksbänkarna) här, det finns väldigt många fler volvos här, det är så mycket mer engelska överallt än vad jag kom ihåg - affärer, slogans, reklamer, namn, texten på varor i affärerna osv, folk är bättre på att blinka när de ska svänga, det är svårare att vara artig på svensk(please and thank you) och amerikaner är trevligare än svenskar.
 
Det kommer ta ett tag innan jag vänjer mig med allt detta. Vänja mig från att vara tillbaka i Sverige, vänja mig vid faktumet att jag inte kommer få åka tillbaka och bo i USA(iallafall inte på ett bra tag) och vänja mig vid skillnaderna. Jag behöver få lite avstånd från allt för att kunna ta mig igenom det och kunna gå vidare. Helst vill jag ju bara sätta mig på nästa flyg tillbaka till Longmeadow men det funkar ju inte så nu får jag bara ta mig i kragen - I need to build a bridge and get over it. Det kommer ta sin lilla tid men en vacker dag står jag här, gladare med ett leende på läpparna för att jag varit med om något så himla otroligt och givande. En dag kan jag titta tillbaka på min tid i USA och vara så oerhört stolt över mig själv och glad över att jag fick vara med om allt som jag gjorde och såg under mina nästan 25 månader i USA. 
 
Nu står jag här, tillbaka på svensk mark, tusen gånger starkare, tusen gånger visare och tusen gånger mer erfaren. Även om det hela, i USA, började tufft så tog jag mig igenom det och jag tog mig igenom mina två år. Jag klarade det och det kan ingen ta ifrån mig. Om jag nu tog mig igenom detta så kan jag även ta mig igenom omställningen nu efteråt. Allt kommer bli bra igen, kanske inte idag eller imorgon, men snart står jag här redo att ta mig ann det som framtiden för med sig. 
 
Detta äventyr må vara över men med det kommer ett nytt äventyr och jag ser fram emot att se vad det äventyret har att erbjuda! 
 
 
 

 
Jag tänkte uppdatera om min sista månad i USA, främst resmånaden, så det kommer att komma några fler inlägg så fort jag har tid att sätta mig ned och skriva om det. Just nu behöver jag rensa ur mitt rum då jag har två resväskor fyllda med saker men ett rum som är så pass fullt att det inte har någon space att lägga grejerna på. Stay tuned! 
 
 
Detta händer när jag ska städa... Det kommer nog ta ett tag att städa och packa ur då jag alltid hittar något intressant att titta igenom eller i detta fall prova. 
 

Kommentarer:

1 Christina:

Vilken härlig tid du har haft, precis detta man ska passa på att göra innan man ev skaffar familj. Men du får väl planera för att kunna åka tillbaka?

Svar: Absolut! Men även då kommer det inte vara samma sak. Så klart kommer jag åka tillbaka och hälsa på familjen igen, så lätt slipper dom inte undan mig, men det blir ju en helt annan grej. Det är den amerikanska vardagen, livet och tryggheten som jag kommer att sakna väldigt mycket och det kommer man inte direkt få tillbaka genom att åka dit och hälsa på. Men man får göra det bästa av situationen och ta det som det kommer!
Lina

2 Lena:

Åh, så himla härligt med USA!

Kommentera här: